ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ

Κωδικός μαθήματος
OPT51
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3 ώρες
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Επιλογής - Ειδικού υποβάθρου, Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΟΧΙ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική /Αγγλική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής θα είναι σε θέση :

Να Κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο η οικονομική επιστήμη αντιμετωπίζει Περιβαλλοντικά θέματα

Να διακρίνει και να υπολογίζει τις Περιβαλλοντικές εξωτερικότητες από την οικονομική δραστηριότητα.

Να εφαρμόσει αναλύσεις ωφελειών-κόστους πέρα από τα αυστηρά εταιρικά όρια

Να μετρά με οικονομικούς όρους την αξία του περιβάλλοντος,

Να καταδεικνύει την σημασία της βιώσιμης ανάπτυξη,

Να κατανοεί βασικές έννοιες όπως η «cap-and-trade», «development impact fees», «carbon trading», «congestion pricing», «pay-as-you-throw», «debt-for-nature swaps», «extended producer responsibility»

Να τις εφαρμόσει σε επαγγελματικό και σε ακαδημαϊκό επίπεδο σε μεγαλύτερο βάθος και εύρος.

Γενικές Ικανότητες

Το Μάθημα αποσκοπεί στο να αποκτήσει ο φοιτητής γενικές ικανότητες ανάπτυξης σύνθετης κριτικής σκέψης, λήψης αποφάσεων, αυτόνομης εργασίας, προσαρμογής σε νέες καταστάσεις, παραγωγής νέων ερευνητικών ιδεών, αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων ΤΠΕ και επίδειξης επαγγελματικής, κοινωνικής και ηθικής υπευθυνότητας. Επιπλέον αποσκοπεί στην ανάπτυξη των παρακάτω δεξιοτήτων:

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.

Δυνατότητα σύνθεσης επιστημονικών εργασιών και ικανότητες ανάπτυξης σύνθετης και κριτικής σκέψης, λογικής επιχειρηματολογίας καθώς και επεξεργασίας και ανάλυσης προβλημάτων

Ικανότητες αυτόνομης εργασίας, προσαρμογής σε νέες καταστάσεις, και επίδειξης επαγγελματικής, κοινωνικής και ηθικής υπευθυνότητας.

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής και εργασία σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον.

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής, επαγωγικής σκέψης και νέων ερευνητικών ιδεών.

Δυνατότητα λήψης αποφάσεων, ανάλυσης και σύνθεσης δεδομένων.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Τίτλος ενότητας Βιβλιογραφία Σύνδεσμος παρουσίασης
Εισαγωγή και έννοιες αποτίμησης του περιβάλλοντος: Η θετική και η κανονιστική οικονομική προσέγγιση, Κανονιστικά κριτήρια για την λήψη αποφάσεων, Εύρεση του άριστου αποτελέσματος, Στατική και δυναμική αποτελεσματικότητα, Εφαρμογή των εννοιών.

Κεφάλαιο 2 (Α’ Βιβλίο)

Σημειώσεις Μαθήματος

 

 

eclass.uop.gr
Μέθοδοι αποτίμησης του Περιβάλλοντος: Αποτίμηση του οφέλους, Τα είδη των αξιών, Ταξινόμηση των μεθόδων αποτίμησης, Προθυμία για πληρωμή και για αποδοχή αποζημίωσης, Ειδικά θέματα εκτίμησης οφέλους, Μέθοδοι εκτίμησης του κόστους, Ανάλυση αποτελεσματικότητας του κόστους.

Κεφάλαιο 3 (Α’ Βιβλίο)

Σημειώσεις Μαθήματος

 

eclass.uop.gr
Δικαιώματα Ιδιοκτησίας, εξωτερικές επιδράσεις και περιβαλλοντικά προβλήματα: Αποτελεσματικές δομές δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, Οι εξωτερικές επιδράσεις ως πηγή αποτυχίας της αγοράς και τα είδη τους, Δημόσια αγαθά, Ατελείς δομές της αγοράς, Αποτυχία του κράτους, Η επιδίωξη της αποτελεσματικότητας.

Κεφάλαιο 4

(Α’ Βιβλίο)

Σημειώσεις Μαθήματος

eclass.uop.gr
Δυναμική αποτελεσματικότητα και βιώσιμη ανάπτυξη: Μοντέλο δύο περιόδων, Η διαχρονική ισότιμη μεταχείριση, Το κριτήριο της βιωσιμότητας. Το πληθυσμιακό πρόβλημα: Επιπτώσεις στην ανάπτυξη, Η σχέση πληθυσμού και περιβάλλοντος, Η οικονομική προσέγγιση του πληθυσμού.

Κεφάλαιο 5 (Α’ Βιβλίο)

Σημειώσεις Μαθήματος

eclass.uop.gr
Κατανομή των εξαντλήσιμων και των Ανανεώσιμων πόρων: Ταξινόμηση των πόρων, Αποτελεσματικές διαχρονικές κατανομές, Ανανεώσιμοι πόροι ως υποκατάστατο, Οριακό κόστος Εξόρυξης, Οι κατανομές της αγοράς

Κεφάλαιο 7 (Α’ Βιβλίο)

Σημειώσεις Μαθήματος

eclass.uop.gr
Επαναληπτικές ασκήσεις

Διδακτέα Ύλη

Σημειώσεις Μαθήματος

eclass.uop.gr
Ενέργεια- Η μετάβαση από τους εξαντλήσιμους στους ανανεώσιμους πόρους: Το φυσικό αέριο και οι έλεγχοι των τιμών, Το πετρέλαιο και το πρόβλημα ων καρτέλ, Τα ορυκτά καύσιμα, η κλιματική διάσταση τους και η διάσταση της εθνικής ασφάλειας. Υπόλοιπες εξαντλήσιμες πηγές ενέργειας, Η ηλεκτρική ενέργεια, Η ενεργειακή αποτελεσματικότητα, Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Κεφάλαιο 8 (Α’ Βιβλίο)

Σημειώσεις Μαθήματος

eclass.uop.gr
Ανακυκλώσιμοι πόροι: Αποτελεσματική κατανομή, Παράγοντες επίδρασης της στενότητας των πόρων. Εξερεύνηση και ανακάλυψη, Τεχνολογική πρόοδος, Υποκατάσταση, Ατέλειες της αγοράς, Δημόσιες πολιτικές.

Κεφάλαιο 9 (Α’ Βιβλίο)

Σημειώσεις Μαθήματος

eclass.uop.gr
Το νερό ως αναπληρώσιμος και εξαντλήσιμος πόρος: Η αποτελεσματική κατανομή των υδάτων, Το υπάρχον σύστημα κατανομής, Πηγές αναποτελεσματικότητας, Πιθανές λύσεις.

Κεφάλαιο 10 (Α’ Βιβλίο)

Σημειώσεις Μαθήματος

eclass.uop.gr
Το έδαφος: Τα οικονομικά της κατανομής του εδάφους, Πηγές αναποτελεσματικής χρήσης της γης, Η επίδραση των φόρων, Η δύναμη της αγοράς, Ειδικά θέματα στις αναπτυσσόμενες χώρες, Καινοτόμες λύσεις πολιτικής.

Κεφάλαιο 11 (Α’ Βιβλίο)

Σημειώσεις Μαθήματος

eclass.uop.gr
Ελεύθερα προσβάσιμοι πόροι: Εισαγωγή, Αποτελεσματικές κατανομές, στατική και δυναμική αποτελεσματικότητα, Η καταλληλόλητα και οι λύσεις της αγοράς, Η δημόσια πολιτική, Οι φόροι.

Κεφάλαιο 14 (Α’ Βιβλίο)

Σημειώσεις Μαθήματος

eclass.uop.gr
Περιβαλλοντική δικαιοσύνη

Κεφάλαιο 21 (Α’ Βιβλίο)

Σημειώσεις Μαθήματος

eclass.uop.gr
Επανάληψη Εννοιών

Διδακτέα ύλη

Σημειώσεις Μαθήματος

eclass.uop.gr
Τρόποι αξιολόγησης φοιτητή:  
Πρόταση 1 Γραπτή Εξέταση
Πρόταση 2 ή/και Ενδιάμεση Γραπτή εξέταση Προόδου
Πρόταση 3 ή/και Εξαμηνιαία Εργασία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ. Η παράδοση του μαθήματος πραγματοποιείται πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Κατά τη διδασκαλία και στην επικοινωνία με τους φοιτητές χρησιμοποιούνται ΤΠΕ (χρήση powerpoint και videoprojector για την παράδοση των διαλέξεων και χρήση e-class και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για την επικοινωνία με τους φοιτητές).

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39 ώρες διδασκαλίας
Αυτοτελής μελέτη 90 ώρες
Εκπόνηση εργασίας 21 ώρες
Σύνολο μαθήματος 150 ώρες

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

Ερωτήσεις Κρίσεως που μπορούν να λάβουν τη μορφή Δοκιμασίας Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεων Σύντομης Απάντησης, Επίλυσης Προβλημάτων, Θεμάτων Ανάπτυξης με τη χρήση Μελετών Περίπτωσης για την αξιολόγηση των φοιτητών.

 

Η βαθμολογία των φοιτητών προκύπτει 70% από την επίδοσή τους κατά την τελική γραπτή εξέταση και 30% από την εργασία τους ή από τη συμμετοχή τους στην ενδιάμεση εξέταση προόδου ή από τη συμμετοχή τους και στην εργασία και στην πρόοδο με τον μέσο όρο των επιδόσεων προόδου και εργασίας να αποτελεί το 30% του τελικού βαθμού.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Tom Tietenberg, Lynne Lewis - Οικονομική Περιβάλλοντος & Φυσικών Πόρων - Επιμελεια Ανδρέας Παπανδρέου - Μετάφραση Ανδρέας Σοκοδήμος - Εκδόσεις Gutenberg.

Οικονομική των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος, Faucheux Sylvie, Noel Jean – Francois, Διαθέτης (Εκδότης): Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ - Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Ο.Ε.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ-ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΣΤΗ ΔΥΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΤΣΑΝΑΚΤΣΙΔΗΣ Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, Εκδόσεις ΚΥΡΙΑΚΗ ΚΑΙ ΧΡΥΣΑΥΓΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ ΟΕ.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ , ΧΑΛΚΟΣ ΕΜΜ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ISBN978-960-9495-84-4, Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ.